Studenten die een VWO, HBO/WO propedeuse of een gelijkwaardig diploma (bijvoorbeeld International Baccalaureate) hebben behaald of verwachten te behalen, zijn toelaatbaar tot de opleiding.
Alle aanmelders moeten Wiskunde hebben gevolgd op de middelbare school (Nederlands: A tot en met D zijn allemaal acceptabel).
Omdat UCR een Engelse instelling is, moeten alle aanvragers voldoen aan de taaleis. Studenten die Engels als moedertaal hebben of hun opleiding volledig in het Engels hebben afgerond, zijn vrijgesteld van deze eis. Voor VWO-studenten gelden de volgende eisen:
Aangezien de meerderheid van onze studenten, docenten en medewerkers internationaal is, is Engels de voertaal bij UCR. Bovendien hebben de meeste cursussen een internationale focus, in plaats van een strikt Nederlandse of Europese focus.
Daarnaast hebben studenten de mogelijkheid om op uitwisseling te gaan. We maken gebruik van het uitgebreide uitwisselingsnetwerk van de Universiteit Utrecht, evenals de bilaterale uitwisselingsovereenkomsten die UCR heeft gesloten met prominente universiteiten in de Verenigde Staten en Canada.
Tijdens de eerste week bij UCR krijgen studenten een tutor toegewezen. Dit is een docent die hen helpt bij het samenstellen van hun curriculum. Tijdens het semester wordt er nagedacht over het volgende semester en welke vakken het meest aanspreken. Op basis van deze discussie worden vier vakken voor het volgende semester gekozen. Deze kunnen in dezelfde clusters zijn als de vakken van het eerste semester, maar ook in andere clusters om te ontdekken waar de passies van de student liggen.
Om af te studeren, moeten studenten ook het LAS-portfolio voltooien. Het portfolio bestaat uit drie elementen:
- Alle eerstejaarsstudenten volgen het Personal & Professional Development (PPD) programma. Dit is een basiscursus waarin studenten algemene vaardigheden ontwikkelen (zoals communicatie, teamwork en projectmanagement) en in staat zijn om deze toe te passen in alle volgende vakken.
- De onderzoeksintensieve cursussen op 300-niveau. Hier werken studenten aan onderzoek. Dit is een combinatie van groepswerk en colleges om onderzoeksmethoden bij te spijkeren, en individueel onderzoek binnen een thema dat de professor aanreikt.
- Om hun voortgang tijdens de studie te laten zien, voegen studenten ook werkstukken en projecten toe. Er worden vragen beantwoord om persoonlijke en professionele ontwikkeling te demonstreren.