Floris Brinkman - Afstudeerder Pabo-ALO

Binnen het Pabo-ALO traject komt er van alles op je pad. Ook tijdens het afstuderen. In dit interview vertelt Floris Brinkman over zijn uitdagingen en successen tijdens zijn afstudeertraject. Als onderdeel van het afstuderen heeft Floris deelgenomen aan de organisatie van een kamp voor 1e jaars Pabo-ALO studenten. Aan Floris de vraag; waren er mooie momenten en was de organisatie van het kamp leerzaam? Of was het een echte beproeving?

De opdracht luidde als volgt: zet een veilig en duurzaam 1e-jaars Pabo-ALO kamp neer, waarbij de 1e-jaars studenten de meesterproef met succes kunnen afronden. Floris Brinkman werkte hieraan samen met zijn medestudenten Linda, Sophie en Tim. Het kamp vond plaats op Schiermonnikoog. Jezelf, elkaar en Schiermonnikoog beter leren kennen, dat was het geformuleerde doel voor het kamp. De meesterproef zelf hield in dat de 1e jaars studenten antwoord geven op een aantal belangrijke vragen: Hoe heb ik me ontwikkeld? Wie ben ik als aanstaande leerkracht en vakleerkracht bewegingsonderwijs? Welke doelen neem ik mee voor mijn ontwikkeling?

Starten met een taakverdeling

Floris en zijn projectgroep pakten de klus enthousiast op: “We begonnen met het verdelen van belangrijke taken om het kamp op te starten.” Met gebruik van het draaiboek van vorige edities zijn de doelen geformuleerd voor het kamp en voor het proces. Vervolgens werd het projectplan en het draaiboek opgezet. Ook kwamen zaken als een doelgroep analyse, communicatieplan en natuurlijk een financieel overzicht aan bod.

Sleutel tot succes

De organisatietaak was voor Floris en zijn medestudenten nieuw. “Je krijgt te maken met verschillende ideeën, opvattingen en verwachtingen. Vervolgens moet je samen overeenstemming bereiken. Goed communiceren en uitspreken waar je mee zit, dat is de sleutel tot succes”, aldus Floris. Hij vervolgt zijn verhaal: “Dat was ook het leerproces voor ons, je moet je op tijd uitspreken en dingen aanpassen. In de afrondende fase werden we duidelijker naar elkaar toe, spraken we verwachtingen beter uit en liep het proces ook een stuk beter.” De tip van Floris is helder: “In het begin werkten we vanuit losse taken, terwijl het beter was geweest als taken geclusterd werden met een eindverantwoordelijke voor elke taak”.

Samenwerking

“Tijdens dit project heb ik mijn medestudenten, met wie ik al goed bevriend was, nog beter leren kennen”, legt Floris uit. Ook met de opdrachtgever was er goed en fijn contact. Vanuit de ALO waren er meerdere begeleiders die fijne input en feedback gaven voor het eindproduct. “Ik vond de samenwerking prettig en heel waardevol. Hoewel het proces af en toe wel pittig was, is onze samenwerking alleen maar verbeterd.”

Genieten van het resultaat

Of Floris nog tips heeft voor Pabo-Alo studenten? “Eerder beginnen met een concrete taakverdeling én tips en tops naar elkaar uitspreken. Stilstaan bij de momenten die goed uitpakken en leren van de momenten die verkeerd uitpakken. Probeer concreet de taken en rollen aan te wijzen die vanuit de literatuur bekend zijn. Maar vergeet vooral niet te genieten! Uiteindelijk was het een heel waardevol en tof project. Het is een geweldig kamp geworden, waar de opdrachtgever trots op was en waar de studenten van hebben genoten.” Kortom, het was een geslaagd kamp en alle 1e jaars Pabo-ALO studenten hebben de meesterproef goed afgesloten!

Floris Brinkman - Afstudeerder Pabo-ALO

Overige testimonials bij Pabo-ALO

Lotte Sollman - Student Pabo-ALO

"Het is tof om je eigen aanbevelingen toe te passen in de praktijk"

Kato Jacobs - Student Pabo-ALO

"Ik heb in alle groepen gestaan. Heel afwisselend en leuk"

Pam Lippman - Student Pabo-ALO

"De creatieve manier van denken van kinderen spreekt mij heel erg aan"

Robert Apeldoorn - Student Pabo-ALO

"'Omdat de pabo-alo relatief klein is, bouw je een goede band op met je klas"

Asha Zijm - Student Pabo-ALO

"De sfeer was meteen prettig, op zowel de pabo als de alo"

Isis van Helmond - Student Pabo-ALO

"Ik bleef mij vooral afvragen: wat voor leraar wil ik zijn?"