Rick

Derdejaarsstudent Rick vertelt meer over de opleiding, projecten en het vakgebied van de opleiding Communicatie aan Hogeschool Leiden.

Toen ik een Open Dag van Hogeschool Leiden bezocht, wekte de opleiding Communicatie meteen mijn interesse. De docent die de voorlichting gaf, deed dat met zoveel enthousiasme en bevlogenheid dat ik de opleiding gelijk interessant vond. Uiteindelijk ben ik nog voor een tweede keer naar een Open Dag geweest en ook de docent die toen voorlichting gaf, vertelde met zo veel passie dat ik dacht: dit is gewoon echt iets voor mij. Ook achteraf gezien is dit zeker de goede keuze geweest.

Communicatie is praten?

Ik heb een bijbaan in de horeca en ik krijg dan wel eens de vraag welke opleiding ik doe. Als ik Communicatie zeg, hoor ik altijd: nou dan ben je wel aan het goede adres, want je kan goed praten. Maar dat is natuurlijk niet waar de opleiding over gaat. Het is veel meer dan dat. Het gaat erom dat je bijvoorbeeld bedrijven positief onder de aandacht brengt of dat je ervoor zorgt dat een bepaalde campagne werkt. Er bestaat dus wel een bepaalde misvatting over wat de opleiding daadwerkelijk inhoudt.

Verrassing van de opleiding

Ik was verbaasd over hoe breed communicatie is. Ik wist wel dat je communicatie op veel manieren kon opvatten, maar dat het zo divers was, wist ik niet. Zo heb je bijvoorbeeld marketingcommunicatie, maar ook interne communicatie en publiekscommunicatie.

Ik vind het fijn dat de opleiding zo divers is, want ik ben graag flexibel. Ik wil dus meerdere dingen kunnen en als je breder bent opgeleid, weet je meer, heb je meer kennis en ben je dus ook op meerdere gebieden inzetbaar.

Oriënteren en specificeren

In het eerste jaar wist ik niet echt wat ik precies met de opleiding wilde doen. Maar hoe verder je in de opleiding komt, hoe meer je van alle kanten wat meekrijgt. Je hebt bijvoorbeeld vakken als Evenementorganisatie, Marketingcommunicatie, Interne communicatie en Positionering.

Stage

In februari begin ik met mijn stage op de Marketing & Communicatieafdeling van de Euromast in Rotterdam. Dat is wel heel leuk natuurlijk. In het sollicitatiegesprek hebben we besproken dat ik vooral ga kijken hoe er meer naamsbekendheid kan komen. Dus mijn taak is ervoor te zorgen dat mensen positief of positiever gaan kijken naar de Euromast. Hoe ga ik de reputatie verbeteren? Ik ga een half jaar, vijf dagen per week, stagelopen. In die tijd werk ik dus gewoon mee in de organisatie, maar schrijf ik ook een bedrijfsanalyse. Zo leer je het bedrijf door en door kennen.

Rick

Overige testimonials bij Communicatie

Dagmar

"Creatief met taal"

Quindlenne

"Maak gebruik van de campusuren"