Ann Leurink

“Ik wist dat ik na de middelbare school iets creatiefs wilde doen,” vertelt Ann Leurink. “Maar ik wilde ook mijn analytische skills ontwikkelen. Bij AMFI vond ik wat ik zocht: een opleiding met een creatieve én een commerciële kant.” Nu werkt Ann als contentstrateeg bij social-marketingbureau GoSpooky en richt ze zich op maatschappelijke en sociale trends.
Het eerste jaar aan AMFI was pittig. Ann: “Ik was jong en had torenhoge verwachtingen van mezelf. Tegelijkertijd was het een geweldige ervaring: ik woonde eindelijk in Amsterdam, leerde allemaal bijzondere mensen kennen en werkte met mijn medestudenten aan toffe projecten.”

Een inspirerend gastcollege

Ann koos voor de richting Fashion & Branding vanwege haar interesse in menselijk gedrag en hoe mensen zich tot merken verhouden. Tijdens haar tweede jaar aan AMFI vond ze echt haar draai. Ze vroeg vaker om feedback en leerde van docenten hoe ze met een andere blik naar dingen kon kijken. Maar ook de gastcolleges waren vormend. “Ik herinner me een gastspreker, een mode-antropoloog, die vertelde over de relatie tussen mode en identiteit en cultuur. Dat was voor mij een eye-opener: ik kon mijn fascinatie voor cultuur en menselijk gedrag koppelen aan creativiteit en merkontwikkeling. Vanaf dat moment wist ik welke kant ik op wilde.”

Cultural insights en merkstrategie

Ann vond een stage die perfect aansloot bij wat ze tot dan toe had geleerd. Bij reclamebureau Fitzroy dook ze in de wereld van ‘cultural insights’ en merkstrategie. “Ik hield maatschappelijke verschuivingen in de gaten en onderzocht wat die betekenden voor merken. Wat gebeurt er online? Wat speelt er op festivals of in de industrie? Hoe vertaalt dat zich naar strategische keuzes? Ik werd direct in het diepe gegooid, maar zo heb ik ontzettend veel geleerd.”

Niet voor maar mét de community spreken

Na haar stage en een minor Cultural Diversity aan de Willem de Kooning Academie begon Ann met frisse energie aan haar laatste jaar. Haar afstudeerproject, geïnspireerd door streetwearmerken die diep in hun community geworteld zijn, ging over interactieve merkstrategie en community engagement. “Ik geloof niet in een traditionele zender-ontvanger propositie, waarbij een merk alleen maar informatie zendt naar de doelgroep. Als een merk relevant wil zijn voor onze generatie, moet het niet vóór maar mét de community spreken. Het was een intens traject waarin ik enorm veel zelf moest uitzoeken, maar het heeft me ook verder gevormd.”

Relevantie creëren in een dynamische wereld

Ann ging na AMFI opnieuw aan de slag bij Fitzroy en werkt inmiddels als contentstrateeg bij GoSpooky, waar ze betrokken is bij merken als HEMA en Andrélon. “Hier ben ik echt op mijn plek. Ik breng mijn strategische achtergrond samen met een snelle en dynamische digitale wereld. We doen hier niet alleen de socials van merken, maar werken ook aan social-led campagnes, gaming en digitale activaties.” Iedere week verzorgt Ann een trendpresentatie voor het team en klanten. “Ik kijk altijd naar maatschappelijke en sociale verschuivingen: welke trends zie ik om me heen en hoe kunnen merken binnen die context relevant blijven?”

De toekomst: strategie met een artistieke visie

In de toekomst wil Ann zich verder ontwikkelen binnen luxury brands en zich nog meer verdiepen in strategie en marketing. “Het lijkt me geweldig om merken niet alleen commercieel sterker te maken, maar ze ook vanuit een artistieke en conceptuele visie te helpen groeien.” Haar advies aan studenten die ook deze richting op willen? “Zorg dat je het ook leuk hebt! Mijn beste ideeën kwamen toen ik me comfortabel voelde en samenwerkte met anderen. Laat perfectionisme los en sta open voor nieuwe inzichten.”

Ann Leurink

Overige testimonials bij AMFI - Amsterdam Fashion Institute

Sami Gobind

"AMFI voelt niet als school - maar een plek waar ik bezig ben met wat ik echt leuk vind."

Babette Holt

"Door me te verdiepen in alle opties, kon ik het pad richting mijn droombaan uitstippelen"

Jeanet van der Stoel

"Dat ik me nu in mag zetten voor een duurzamere modeketen, is een droom die uitkomt."

Franchesca Thomas

"Er heerst een open sfeer en docenten zijn heel betrokken."