Paula studeert Communication Science
“Marketing, user experience, communicatiestrategieën en social media: in Communication Science komt het allemaal terug”, zegt student Paula uit Duitsland. “Wat ik zo leuk vind aan de studie, is dat je er zoveel kanten mee op kunt. Ik weet zeker dat ik na mijn afstuderen genoeg mogelijkheden heb.” In dit artikel geeft ze een kijkje in de bachelor Communication Science aan de Universiteit Twente.
Toen ik klaar was met de middelbare school, wist ik nog niet precies wat ik wilde studeren. Ik vond het altijd heel leuk om aan creatieve projecten te werken, zoals opdrachten waarbij we denkbeeldige producten moesten ontwikkelen en presenteren. Het bedenken van slogans, maken van advertenties en zelfs het opnemen van video’s – dat vond ik altijd het leukste. Het idee om iets met marketing, communicatie of misschien zelfs reclame te doen sprak me wel aan, maar ik had nog geen duidelijke richting die ik op wou.
Toen ontdekte ik de bachelor Communication Science aan de Universiteit Twente. Ik vond het interessant dat deze studie communicatie, design, user experience en digitale media combineert – alles wat te maken heeft met hoe mensen omgaan met ideeën, merken en technologieën. Voordat ik me inschreef, deed ik een meeloopdag. Daar hoorde ik dat elke module in de opleiding theorie, onderzoek, academische vaardigheden én een praktijkproject combineert. Het idee dat je direct problemen probeert op te lossen en nieuwe communicatiestrategieën gaat bedenken sprak me enorm aan.
De impact van technologie
Al snel viel het me op hoe sterk technologie ons gedrag beïnvloedt, bijvoorbeeld door algoritmes. Zo werkten we tijdens één module aan contentstrategieën voor social media. We leerden hoe je posts kunt optimaliseren zodat ze een groter publiek bereiken, bijvoorbeeld door ondertitels of specifieke hashtags te gebruiken.
Daarnaast leerden we dat algoritmes niet alleen mensen beïnvloeden door hen te laten zien wat ze interessant vinden, maar ook door bepaalde groepen uit te sluiten. Zo krijgen vrouwen bijvoorbeeld vaker advertenties voor oppasbaantjes te zien, terwijl mannen meer technische vacatures voorgeschoteld krijgen. Het probleem ligt niet bij het algoritme zelf, maar bij de mensen die het ontwikkelen en onbewust vooroordelen meegeven. Dit heeft me echt laten realiseren hoe groot de impact van media en technologie op ons gedrag is.
Veelzijdige projecten
Een van de leukste aspecten van de studie zijn de groepsprojecten. Ik leer zoveel over samenwerken, taken verdelen en naar elkaars ideeën luisteren. Een project dat me echt is bij gebleven, was het ontwikkelen van een social media campagne rondom één van de 17 Sustainable Development Goals. Mijn groep koos voor kwaliteitsonderwijs. We bedachten een campagne om ouders te helpen taalbarrières te overwinnen die het leren van hun kinderen beïnvloeden. We gebruikten social media om evenementen te promoten en informatie toegankelijker te maken. Daardoor heb ik geleerd hoe belangrijk het is om je boodschap goed af te stemmen op je doelgroep.
Een ander project dat ik leuk vond hoorde bij de module over user experience. We moesten een app ontwerpen en pitchen aan ‘investeerders’ – alumni en docenten die zich als investeerders voordeden. Mijn projectgroep bedacht een app waarin alle evenementen in Enschede werden gebundeld. Mensen konden zo via de app contact leggen met anderen die dezelfde evenementen wilden bezoeken – een sociaal platform voor iedereen die liever niet alleen gaat, dus.
We begonnen met interviews om te begrijpen wat gebruikers van zo’n app zouden verwachten. Daarna maakten we een prototype en pitchten we het idee. Ik weet nog hoe trots we waren op onze app – totdat iemand zei dat het er heel ouderwets eruitzag, zoals Windows 2000… Dat was even slikken, maar het leerde ons hoe belangrijk feedback is en hoe je dit kunt gebruiken om te verbeteren. Sterker nog, dit project heeft mijn interesse in user experience en design alleen maar verder aangewakkerd.
Toekomstplannen
Ik weet nog niet precies wat ik in de toekomst wil doen. De module over user experience vond ik superinteressant, en misschien wil ik me daar verder in verdiepen. Maar aan de andere kant spreekt de creatieve kant van communicatie, zoals reclame, me ook aan. Wat ik wel zeker weet, is dat Communication Science me al veel kansen heeft geboden, en ik heb er alle vertrouwen in dat ik mijn weg zal vinden!