Marit van der Houwen
Marith van der Houwen heeft altijd al geweten dat ze leraar wilde worden. Haar passie voor onderwijs werd aangewakkerd toen ze als klein meisje 'schooltje' speelde, waarbij ze altijd de rol van de lerares op zich nam. Ook was haar moeder als pedagogisch medewerker een inspiratiebron.
Marith herinnert zich nog goed hoe ze haar denkbeeldige klas met haar eigen whiteboard organiseerde en enthousiast dagplanningen maakte. Haar inspiratie om leraar te worden kwam deels van haar moeder, die pedagogisch medewerker is, en de nadruk legde op pedagogiek. Haar bewondering voor haar eigen juffen tijdens haar jeugd verstevigde haar besluit om het onderwijs in te gaan. "Deel uitmaken van de ontwikkeling en groei van een kind is al een dankbare taak op zich. Ik vind het fijn om kinderen dingen te leren en de vreugde te zien wanneer ze het begrijpen. Het delen van kennis en uitleggen van concepten aan anderen is mijn passie.”, deelt Marith.
Een lerares met een missie
Wat voor een lerares Marith wil worden, is duidelijk. Ze droomt van een klaslokaal waarin ze een veilige en pedagogische omgeving kan creëren voor haar leerlingen. Haar doel is om kinderen met plezier naar school te laten gaan. Ook is ze overtuigd dat beweging en creativiteit een belangrijk onderdeel zijn van effectief leren. Marith benadruk: "Ik wil veel bewegen in mijn klas, en veel ruimte overlaten voor creativiteit. Het wordt steeds duidelijker dat door het implementeren van bewegingslessen voor het automatiseren van de basiskennis, kinderen dit makkelijker kunnen onthouden."
Bewuste keuze voor de HAN Pabo
De keuze voor de HAN Pabo was geen toeval. Marith waardeert de kleinschaligheid en persoonlijke aandacht die studenten krijgen. Ze benadrukt: "Deze academie is redelijk klein en we zijn maar met één februariklas dit leerjaar. Dit zorgt ervoor dat je tijdens colleges gerichte vragen kunt stellen, en er naar je wordt geluisterd." Ze gelooft dat persoonlijke ontwikkeling cruciaal is om vol zelfvertrouwen voor de klas te staan en een school te vinden die past bij haar persoonlijke visie op onderwijs.
Een omweg naar haar roeping
Voordat ze aan de pabo begon, volgde Marith twee jaar International Business aan het Saxion in Deventer. Ze was destijds slechts 16 jaar oud en realiseerde zich tijdens haar stage bij Unilever dat het kantoorleven niet bij haar paste. Ze miste de energie, het actieve aspect en het sociale contact dat ze zocht. Marith deelt haar ervaring: "Dit werk is weggelegd voor sommige mensen, maar dit was niet weggelegd voor mij."
Een mooie toekomst in het vooruitzicht
Marith's ervaring op de pabo heeft haar overtuigd dat leraar worden de juiste keuze is. Ze benadrukt het belang van persoonlijke banden met docenten en medestudenten: "Ik ben van mijn derde jaar hbo terug gegaan naar mijn eerste jaar hbo. Dit heb ik ook bespreekbaar gemaakt met mijn studieloopbaanbegeleider Esther van Dalen. Zij liet mij hierbij zeer gehoord voelen, en denkt dan ook constant mee naar manieren om de studie voor mij uitdagend te houden."
Marith kijkt met vertrouwen uit naar haar toekomst als leraar en hoopt kinderen te inspireren en te begeleiden bij hun leerproces. Ze deelt haar passie: "Ik geniet van het werken met kinderen en ik hoop dit dan ook nog lang te mogen doen."