Joey

Ik weet nog goed dat ik bij de Open Dag van deze opleiding was en dacht: dit is dus precies wat ik wil. Ik zit hier helemaal op mijn plek. Hiervoor heb ik een mbo-opleiding gedaan, maar daar had ik dit gevoel helemaal niet. Het mooie aan deze opleiding is dat je naast regulier onderwijs ook uitwijkmogelijkheden hebt naar het speciaal onderwijs of naar een baan op het gebied van Sociaal Werk. Als ik een paar jaar buiten het onderwijs wil werken, kan dat dus ook. Die bewegingsvrijheid heb je.

Het eerste jaar

De klas bestaat uit ongeveer 6 studenten. Dit vind ik persoonlijk erg fijn, omdat je al vanaf het begin van de opleiding persoonlijke dingen deelt met elkaar. Dat vond ik best intens, maar het heeft er wel voor gezorgd dat ik een band met mijn klasgenoten heb opgebouwd. Het is goed dat we dit vanaf het eerste moment van de opleiding hebben gedaan, omdat je hier tijdens het verdere verloop van je studie nog heel veel aan kan hebben. Vanaf de tweede periode loop je namelijk stage. In het speciaal onderwijs zou het bijvoorbeeld zomaar eens kunnen dat een kind tegen je scheldt. Het is dan fijn dat je hier met je klasgenoten over kunt praten, zodat het niet aan je gaat vreten. Het is goed dat je vanaf het begin al een connectie met hen hebt opgebouwd en de muur hebt doorbroken.

Project en stage

Ik loop nu stage bij de Leo Kannerschool in Oegstgeest. Dat is een school voor autistische kinderen waar in plaats van 30 leerlingen 12 leerlingen in de klas zitten. Omdat je in het speciaal onderwijs in kleinere klassen werkt, kun je een betere connectie met de kinderen maken en hen de hulp bieden die ze nodig hebben. Het is altijd een drukke dag, maar na zo’n dag heb je wel heel veel voldoening.

Wij hebben een project dat in onze stage is verwikkeld. In dit project focus ik mij op één kind uit mijn stageklas. Voor dit kind heb ik een vragenkaartje ontwikkeld die ik kan gebruiken om met hem in gesprek te gaan wanneer hij zijn concentratie dreigt te verliezen. Tijdens het project gebruik ik technieken van andere vakken. Alle theorie die ik heb geleerd, kan ik op deze manier toepassen in de praktijk. Naast het project heb je natuurlijk ook nog tentamens. Het voordeel voor het maken van deze tentamens is dat ik heel veel theorie die we moeten leren al herken vanuit mijn stage. Zo herken ik bijvoorbeeld situaties vanuit de vakken ontwikkelingspsychologie of gespreksvaardigheden.

Voorbereiden op de praktijk

Als ik mijn mentor gesprekken zie voeren met kinderen, zie ik dat ook zij bepaalde technieken toepast. Bij haar gaat dit nu onbewust en op gevoel, maar bij mij natuurlijk nog niet. Als ik iets op een bepaalde manier aanpak, denk ik na over de reactie die ik verwacht terug te krijgen. Ik ben me daar nog heel bewust van, terwijl het voor mijn mentor allemaal heel automatisch gaat. Dat vind ik wel heel leuk én natuurlijk heel leerzaam om te zien.

Joey

Overige testimonials bij Sociaal Werk: Jeugd in Onderwijs

Tess

"Sta open voor verbinding"

Sanne

"Een combinatie van interesses"